National Helpline for Senior Citizens
MAKING THE WORLD A BETTER PLACE FOR ALL OF US
Call Toll Free No.- 14567
Scope of Elderline-14567
Uttar Pradesh was one of the first states to start the Elderline Project. The proactive approach of the UPICON (Uttar Pradesh Industrial Consultants Limited) lead team established the Elderline program. On May 17th, 2021, the board members launched the project. These included MoSJE, Uttar Pradesh’s Department of Social Welfare, the TATA Trust, and UPICON—the Project’s Implementation Agency.
Information
- Health- Awareness, Diagnostic Treatment
- Shelter/Old Age Homes
- Day Care Centres
- Nutrition
- Elder Friendly Products
- Cultural, Spiritual, Art and Entertainment
- Companionship
Guidance
- Legal (both on a personal and family level)
- Dispute Resolution (Property, Neighbours etc)
- Financial
- Pension Related
- Government Schemes
Emotional Support
- Anxiety Resolution
- Relationship Management
- Death Related
- Bereavement
- Life Management (Time, Stress, Anger, management; Documentation prior to death etc.)
Field Interpretation
- Direct- Care and Support for Abused
Missing and Abandoned elderly
Engagement opportunities volunteer/paid - Indirect- Wish Fulfilment
Products (Wheelchair, Walking stick, Appropriate aid)
Service Need (Movement, Baggage, Travel, Shopping, Banking etc.)
Get Started
Empanelment of Consultant
Please ensure all required fields are completed.
TEAM COMPOSITION
-
1 PROGRAM MANAGER
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1 IT MANAGER
-
2 TEAM LEADERS (Connect Centre)
-
1 QUALITY LEADER
-
20 CALL OFFICERS
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6 FIELD RESPONSE LEADERS
-
30+ FIELD RESPONSE OFFICERS (covering 75 districts of Uttar Pradesh)
TEAM COMPOSITION
-
1 PROGRAM MANAGER
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1 IT MANAGER
-
1 QUALITY LEADER
-
4 CALL OFFICERS cum FIELD RESPONSE OFFICERS
Bahraich
FRO-Anand Kumar Mishra
Name :- Brij Mohan
Age-75 years
District-Bahraich
Tehsil-Sadar
Case : Abuse
Problem-It was told by Brij Mohan ji that he has four sons. All four live separately. A few days ago, Brij Mohan ji broke his leg in an incident. His son and daughter-in-law are not taking care of him and are not even feeding him. Brij Mohan ji is unable to take care of himself, he is seeking help from our help line so that his sons can take care of him.
Resolution: F.R.O. Anand Kumar Mishra made an action plan where he met Brij Mohan ji, took the relevant documents and approached the SDM office with the help of the conciliation officer. F.R.O. Anand Kumar Mishra has submitted the application written by Brij Mohan ji to the SDM. The SDM has assured to take immediate action.
Sambhal
कॉल अधिकारी का नाम- अर्चना शर्मा
हस्तक्षेप की तिथि: 11/12/2022
फोन करने वाले का नाम: हरि सिंह
केस : बड़े का सहारा
विस्तार से मामला: हरि सिंह जी ने हमारी हेल्पलाइन 14567 पर कॉल कर जानकारी दी कि वह संभल जिले के नि:शुल्क वृद्धाश्रम में रहते हैं. सर्दी का मौसम है और उचित गर्म कपड़े न हों तो यह हमारे लिए मददगार होगा।
संकल्प विस्तार से प्रदान किया गया:अधिकारी अर्चना ने वृद्धाश्रम के स्टाफ सदस्य से बात की और बुजुर्गों की समस्या के बारे में बात करते हुए पूछा कि क्या सरकार द्वारा लाए गए ठंडे कंबल और कपड़े बुजुर्गों को नहीं दिए गए हैंस्टाफ सदस्य ने बताया कि जिला समाज कल्याण अधिकारी की मैडम किसी कार्य में व्यस्त हैं, जिससे वितरण नहीं हो पा रहा है. मैंने उनसे जल्द से जल्द डिलीवरी कराने की गुजारिश की ताकि बूढ़ों को सर्दियों में ठंडे कपड़े मिलें और वो उसे इस्तेमाल कर सकें स्टाफ सदस्य निशा ने कहा कि जल्द से जल्द काम किया जाए।बाद में हेल्पलाइन से अधिकारी अर्चना ने कुछ देर बाद बुजुर्ग से संपर्क किया और बताया कि मुझे कपड़े और कंबल मिल गए हैं और हमारे अधिकारी को मदद के लिए आशीर्वाद दिया है।
Agra
FRO-Mohammad Aqib
Name :- Ram Jatan Singh
Age- 80 years
District- Agra
Tehsil- Kirawali
Case Type: Rescue
Problem- Harikesh ji (a bystander) contacted our helpline 14567 and informed us that a person has been on the Kirawali Tehsil Jaipur Highway since last night. He accidentally got separated from his family while getting out of his car and they have no information about him. He has been lying on the highway all night and was noticed by Harikesh ji in the morning.
Problem solving process-The very next day his family reached Ramjatan Singh ji on the highway looking for him and received information from someone that he had been shifted to an old age home by us. He had gotten off the bus to have tea while on his way back to Bihar and did not know how he got off the bus and was unable to walk back. His family did not know about it, but now they want to take Ramjatan back home. They were told that Ramjatan Singh ji is in the old age home, at this time the family is crying. They can go to Agra to meet Ramjatan ji and after getting his verification done, they can take him with them. The family of Ramjatan Singh ji thanked us for helping them find Ramjatan Singh ji safe and sound and they are taking him back home.
Muzaffarnagar
एफ०आर०ओ०-रोहित कश्यप
नाम – कृष्ण चंद्र मित्तल जी
आयु– 88 वर्ष
जिला– मुजफ्फरनगर
तहसील– सदर
विषय–वृद्धजन को जिला चिकित्सालय मुजफ्फरनगर से स्वास्थ्य संबंधित सहयोग न मिल पाने की समस्या
समस्या– गरिमा शर्मा जी द्वारा हेल्पलाइन 14567 पर कॉल करके बताया गया कि उनके पिता जी कानो से विकलांग है जिसका टेस्ट उन्होंने शौर्य क्लिनिक मुजफ्फरनगर से करवाया था उसकी रिपोर्ट पर जिला चिकित्सालय मुजफ्फरनगर के डॉक्टर अप्रूव करने के लिए मना कर रहें है वो मेरठ हॉस्पिटल जाने के लिए बोल रहें है जबकि मेरे पिता जी से ना तो चला जाता और ना ही बोला जाता उनकी उम्र 88 वर्ष है इस उम्र में उनको कहा लेकर जाए जबकि मुजफ्फरनगर जिला चिकित्सालय से अप्रूव्ड होता है |
समस्या निस्तारणप्रक्रिया– मेरे द्वारा जिला अस्पताल मुजफ्फरनगर की नोडल अधिकारी डाक्टर गीतांजलि जी से बात किया गया उन्होंने बोला आप मुझे 1 दिन का समय दीजिए मैं डॉक्टर से बात करके बताती हूं अगले दिन गीतांजलि जी द्वारा बताया गया की डॉक्टर पकेश जी का नम्बर मैं आपको दे देती हूं उनसे बात कर लो मेरे द्वारा डॉक्टर पकेश जी से बार की गई उन्होंने बोला कोई बात नही सर आप मेरा नंबर एल्डर की फैमिली को दे दो वो जिला चिकित्सालय आकर मुझसे मिल लेंगे मैं उनकी समस्या को देख लूंगा मेरे द्वारा गरिमा जी को जानकारी दे दी गई उन्होंने धन्यवाद कहावो हमारी मदद से संतुष्ट है उन्होंने वरिष्ट नागरिक हेल्पलाइन 14567 का धन्यवाद कहा।
Sultanpur
Call Officer Name- Vinod Kumar Pandey
Elderly Name – Yash Paal Singh
Age- 64
District- Sultanpur
Issue in detail: Caller Yash pal ji contacted our helpline 14567 stating that he needs blanket as he is staying with the family but they cannot afford to buy new blanket due to finical circumstance and low income in the family. Elderly wanted helpline to support in the same
Resolution provided in detail: Our call officer raised the case under his name with the help of FRO of the respective district supported and gave a contact to call officer Vinod Kumar contacted the group that was distributing warm clothes to the needy people. Our Call officer approached and introduced the elderly and the group to provide the blanket. They elderly reached the place where the spot was decided as soon as the elderly received the blanket he thank our Call officer for the effort made by him and blessed us.
Shamli
एफ०आर०ओ०-रोहित कश्यप
नाम – श्री ऋषिपाल जी
आयु– 62 वर्ष
जिला– शामली
तहसील– सदर
समस्या– रमेश जी द्वारा हेल्पलाइन 14567 पर कॉल करके बताया गया कि उनके द्वारा बताया गया की उनके मित्र ऋषिपाल जी का वृद्ध पेंशन का आवेदन 12/7/21 में किया था परंतु अभी तक लेखपाल द्वारासत्यापन ना कर पाने की वजह से पेंशन का लाभ नहीं मिल पा रहा है मेरे द्वारा रमेश जी से बात कर समस्याको जान कर उनको आश्वासन दिया की मेरे द्वारा संबंधित लेखपाल से बात की जाएगी उन्होंने बोला ठीक है
कार्य योजना– मेरे द्वारा जिला समाज कल्याण विभाग शामली से ऋषिपाल जी का पेंशन स्तिथि देखी गई जिसमे पता चला कि ऋषिपाल जी का पेंशन फॉर्म एसडीएम लेवल पर दिनांक 27/12/2021 से जांच के लिए पेंडिंग है मेरे द्वारा संबंधित लेखपाल कोमेन्द्र जी से बात की गई ।
समस्या निस्तारण प्रक्रिया– लेखपाल कोमेंद्र जी ने बोला मेरे द्वारा आज ही जांच कर रिपोर्ट लगा दी जाएगी और उन्होंने 18/1/2023 में ही एसडीएम लेवल से सत्यापित कर पात्र किया मेरे द्वारा राकेश जी को जानकारी दी गई की हमारे द्वारा लेखपाल से बात करके सत्यापित करवा दिया गया है राकेश जी ने धन्यवाद कहा वो हमारी मदद से संतुष्ट है उन्होंने वरिष्ट नागरिक हेल्पलाइन 14567 का धन्यवाद कहा।
Mathura
एफ०आर०ओ०-प्रमोद कुमार
विषय- रेस्क्यू के संबंधित
नाम-संत दास जी
आयु- 55 वर्ष
जिला- मथुरा
समस्या- कॉल मोनू शर्मा जी द्वारा कॉल करके जानकारी दी गई कि एक लावारिस व्यक्ति मथुरा कोतरा कुंड जन्मभूमि के पास फ्लाईओवर के नीचे पिछले 4 दिनों से पढ़े हुए हैं कलर द्वारा बताया गया कि बुजुर्ग 4 दिन से कुछ खा नहीं रहे हैं ना कुछ बोल रहे हैं
इसके बाद कॉलर मोनू शर्मा द्वारा दी गई लोकेशन पर जाया गया तो पता चला कि एक बुजुर्ग है जो कि ना बोल रहे हैं ना कुछ खा पी रहे हैं ना चल फिर रहे हैं उसके बाद हमारे द्वारा कॉलर की तलाशी एवं उनके बारे में जानकारी करने के लिए डायल 112 पर कॉल किया गया और जिला अस्पताल ले जाने के लिए एंबुलेंस 108 पर कॉल किया गया उसके बाद 112 और 108 एंबुलेंस सहायता पहुंच गई जिसके बाद पुलिस अधिकारियों द्वारा बुजुर्ग की तलाशी ली गई तो एक आधार कार्ड और एक डायरी मिली और उसके बाद कोई कीमती वस्तु नहीं मिली उसके बाद 108 एंबुलेंस के मैं बैठा कर उन्हें जिला अस्पताल पहुंचाया गया जिला अस्पताल में डॉक्टरों द्वारा चेकअप किया गया तो बताया कि बुजुर्ग को बहुत ज्यादा कमजोरी है उसके लिए उन्हें 1 दिन के लिए अस्पताल में भर्ती करना होगा उसके बाद बुजुर्गों 1 दिन के लिए अस्पताल में भर्ती कर दिया गया उसके बाद अगले दिन बुजुर्ग का जानकारी के लिए अस्पताल ले जाया गया तो डॉक्टर ने दोबारा चेकअप करने के बाद बताया की बुजुर्ग की अब स्थिति ठीक है अब उन्हें ले जाया जा सकता है उसके बाद बुजुर्ग संत दास जी का डिस्चार्ज कराने के बाद ऑटो में बैठाकर आवासीय वृद्धा आश्रम बरारी में ले जाया गया उसके बाद वृद्ध आश्रम में बुजुर्ग का रजिस्ट्रेशन करा कर उन्हें वृद्ध आश्रम में शिफ्ट कर दिया |
Lucknow
FRO- Dhirendra Pratap Singh
Name – Munni Devi
Age – 60 years
District – Lucknow
Tehsil- Sadar
Case : Rescue
Problem – Caller Sarika Ji has informed that Munni Devi ji is alone, she has no one in her family, she has come to the police commissioner’s office by mistake as she didn’t know where to go. Police contacted our helpline 14567. Health was not good, the police was seeking help in the matters through our helpline.
Problem solving process- As soon as the information was received, our FRO Dhirendra immediately reached Sardar Tehsil where Munni Devi ji was present there and the people who had given the information were also present there, they told that it was their house that their family members had thrown them out of the house. Due to which Munni Devi ji was immediately shifted to old age home in Lucknow by us. Now she will be well taken care of in old age home and her health will also be taken care of very well. Munni Devi ji is very Happy with the help given by us.
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Call officer Name : Anjali
Date of Intervention: 14 Dec 2022 16:54 PM
Caller Name: Vijay Kumar
Elderly Name: Vijay Kumar
Problem: Vijay Kumar ji (Elderly) contacted our helpline 14567 stating that he is retired from Defense and his children stay away from him, he feels very lonely. He had registered to the matrimonial site to find a life partner at Rs.2500, but now the employee of the matrimonial site is asking Vijay ji for more money of amount Rs. 2500 and due to which Vijay Kumar ji elderly wanted help from us in this matter.
Resolution provided in detail: After understanding the depth of the issue Vijay ji firstly gave the details of matrimonial representative number Shivani. Our call officer Anjali Ji asked the representative shivani ji why you are asking for extra money as per vijay ji he has paid the amount of Rs, 2500 previously and he has the poof of the transaction. Shivani ji has asked his manager to intervene in the matter as he didn’t disclose his name. The manager revisited the elderly’s application to check the details. The manager then apologized to the elderly as well as our call officer for the inconvenience happened due to the matrimonial site and said no extra money will be charge against the elderly. Vijay ji was satisfied with the intervention done by us and praised our work.
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Call Officer Name- Sonia Bhola
Case Study : status of pension
Date of Intervention- 07 Nov 2022
Elderly Name- Suresh gupta
Caller Name- Shivam gupta
Issue in detail: Information has been given by Shivam Gupta that
Suresh Gupta onwards – old age pension of 72 had applied for old age pension on 21/08/2022 and old age pension has not come even once since then, Want information that where to deposit after applying and want to check old age pension status through our helpline.
Resolution provided in detail: By us Shivam Gupta has been informed about the old age pension of Shivam Gupta by us. That your old age pension has been locked from both the levels, now it has been forwarded for Aadhaar verification from 3rd level, So now old age pension will take about 6 months to come and after applying for old age pension hard copy has to be submitted in tehsil, Shivam Gupta is very satisfied with the information given by us.
Verfied…..
STEP- I – Application Form Filled Successfully
STEP-II – Application Finally Locked
STEP-III – Aadhaar Verified SuccesFully & Forward
Meerut
FRO-Jeetendra Kumar
Name:- Siyadulari Chowdhary
Age-86 years
District-Meerut
Case: Abuse
Problem-Caller Maan CG contacted our helpline and told that our maternal grandmother is being harassed by our maternal uncle and we request you to explain to our maternal uncle so that she should not harass maternal grandmother and the information given by me should be known to anyone because I do not want to spoil my relationship with my brother and my complaint should be made private.
Resolution :F.R.O. Jitendra Kumar spoke to Abuser Amit Chowdhary and told him that we have received information that you are harassing your mother. When Amit ji asked the name of the person who informed us, we told you that during the campaign of Senior Citizen Helpline, information was received from your neighbors. Then we told them that it is a good thing that you are troubling your mother and by doing home visit our FRO Jitendra ji listen to both the party. Our FRO Told the Pros and Cons the behavior. The son told he won’t trouble his mother and this behavior will not be repeated again. After some time Our FRO again inquired about the wellbeing of Mata ji, she told everything was fine and appreciated our helpline a lot and also blessed her saying that she has got better help through helpline.
Prayagraj
कॉल अधिकारी का नाम- राहुल सिंह
विषय– रेस्क्यू समस्या के संबंध में
नाम :- अज्ञात
आयु– 68 वर्ष
जिला– प्रयागराज
समस्या– कॉलर संजय जी ने बताया कि 2 दिन से एक अज्ञात वृद्ध महिला उनके दुकान के पास बैठी हुई है और वह बता रही है कि वह प्रयागराज अपने बेटे के साथ आई थी और उनका बेटा उन्हें छोड़कर चला गया है और वह प्रयागराज जिले से नहीं है तथा महिला के पास आईडेंटिफिकेशन जैसा कोई डॉक्यूमेंट पास में नहीं है ।
समस्या निस्तारण प्रक्रिया –एल्डर हेल्पलाइन के एफ आर ओ राहुल सिंह के द्वारा कॉलर संजय जी से संपर्क किया गया और रेस्क्यू वाले स्थान पर पहुंचकर अज्ञात वृद्ध महिला से बातचीत की और महिला ने बताया कि वह प्रयागराज अपने बेटे के साथ आई थी और बेटा उन्हें छोड़कर चला गया है ।
महिला अपने बारे में सही से जानकारी नहीं दे पा रही थी फिर मैंने आधारशिला वृद्धाआश्रम के संचालन सुशील कुमार श्रीवास्तव जी से संपर्क किया और वह रेस्क्यू वाले स्थान पर पहुंचे और महिला को अपने साथ वृद्धाआश्रम ले गए और महिला वृद्धाआश्रम में सकुशल रह रही है और यदि महिला के घर की जानकारी प्राप्त होती है तो उनके घर से संपर्क स्थापित करने की कोशिश किया जाएगा ।
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FRO-राहुल सिंह
विषय– रेस्क्यू समस्या के संबंध में I
नाम– समर्थी देवी
आयु– 70 वर्ष
जिला– प्रयागराज
कॉलर नाम- विनोद
समस्या- कॉलर विनोद जी ने बताया कि एक वृद्ध महिला जिनका नाम समर्थी देवी है और वह जिला बनारस की रहने वाली हैं विनोद जी ने बताया कि समर्थी देवी जी के लड़के ने उन्हें घर से निकाल दिया है और वह प्रयागराज मेला क्षेत्र के पुलिस लाइन ऑफिस के बगल में बैठी हुई है तथा महिला के पास आईडेंटिफिकेशन जैसा कोई डॉक्यूमेंट पास में नहीं है ।
समस्या निस्तारण प्रक्रिया –एल्डर हेल्पलाइन के एफ आर ओ राहुल सिंह के द्वारा कॉलर विनोद जी से संपर्क किया गया और रेस्क्यू वाले स्थान पर पहुंचकर समर्थी देवी वृद्ध महिला से बातचीत की और महिला ने बताया कि उनके बेटों ने उन्हें घर से निकाल दिया है इसलिए वह प्रयागराज आ गई है ।
एफ आर ओ राहुल सिंह के द्वारा दारागंज थाना प्रयागराज ले जाकर पुलिस वेरीफिकेशन कराया गया और मैंने आधारशिला वृद्धाआश्रम के संचालन सुशील कुमार श्रीवास्तव जी से संपर्क किया और पुलिस के द्वारा समर्थी देवी जी को अपने साथ वृद्धाआश्रम ले गए और महिला वृद्धाआश्रम में सकुशल रह रही है और यदि महिला के घर की जानकारी प्राप्त होती है तो उनके घर से संपर्क स्थापित करने की कोशिश किया जाएगा ।
समर्थी देवी जी से बातचीत की गई और उन्होंने अपने भतीजे बसंत पटेल जी का नंबर(000)दिया और फिर बसंत पटेल जी से संपर्क करके समर्थी देवी जी के बारे में जानकारी दिया गया और बसंत लाल जी परिवार के साथ आधारशिला वृद्धा आश्रम नैनी प्रयागराज और अपनी माताजी को सकुशल घर ले गए । बसंत पटेल जी ने एल्डर हेल्पलाइन द्वारा किए गए कार्य की सराहना की और कोटि-कोटि धन्यवाद भी किया।
Lakhimpur Kheri
Call officer Name : Anjali
Date of Intervention: 18 -01-2023
Caller Name: Ram Prakash Mishra
Elderly Name: Ram Prakash Mishra
Case Study: Emotional counselling of elder person
Problem: Ram Prakash Mishra is retired from secondary school, he has two sons, one lives in Noida and one lives with the elderly, both sons feel that they consider each other more or less among their sons, He was worried about this matter that’s why he wanted to go to the old age home.
Resolution provided in detail: Mr. Ram Prakash Mishra explained through us that You should never decide to go to old age home, there may be trouble there too. and will talk to your both sons and explain,You may give the details of your both sons and you can also get the action taken, then he said that he does not want any action now, he will call if there is any problem. and now he doesn’t want to go to the old age home , and he was very happy and satisfied with the suggestion given by us not to go to the old age home.
Ghaziabad
Call Officer Name- Priyanka Yadav
Date of Intervention- 13 Jan 2023
Caller Name- K K Jaiswal
District- Ghaziabad
समस्या – कॉलर के .के जैसवाल द्वारा जानकारी दी गयी की उनके घर पर गैस सिलंडर ख़तम हो गया हैं , इन्होने तारिक -10-01-2023 को गैस सिलंडर की बुकिंग कर दी थी , दो दिन से गैस एजेंसी वाले और डिलीवरी बॉय समय दे रहे हैं परन्तु अभी तक इनको गैस सिलंडर मिल नहीं पाया हैं और कॉल करने पर कॉल भी रिसीव नहीं हो रही हैं | हमारे द्वारा संबंद्धित समस्या के विषय में सहायता चाहते हैं |
समाधान – हमारे द्वारा कॉलर के .के जैसवाल जी की समस्या को सुन कर शिकायत दर्ज की गयी और उन्हें पूरा आश्वाशन दिया की वो परेशान न हो हमारे द्वारा बेहतर मदद की जाएगी | कॉलर के .के जैसवाल जी के द्वारा दिए गए नंबर पर हमारे द्वारा बात की गयी उन्होंने बताया की गाड़ी आने में समय लग गया इसलिए लेट गए है , डिलीवरी बॉय द्वारा कहा गया की एक घंटे बाद गैस सिलंडर घर पर पंहुचा देंगे ये बात देलिवेय बॉय ने कॉल कांफ्रेंस पर की थी कॉलर के .के जैसवाल जी के साथ | उसके बाद हमारे द्वारा एक घंटे बाद फॉलो उप लिया गया पता चला की कॉलर के .के जैसवाल जी को गैस सिलंडर मिल गया है , अब वो सन्तुष्ट है हमारे द्वारा की गयी सहायता से | भविष्य में समस्या होने पर कॉल करने की जानकारी दी गयी हैं 14567 नंबर पर | की गयी सहायता से बहोत सन्तुष्ट हैं
Gonda
कॉल अधिकारी का नाम- आशुतोष शुक्ला
विषय– वृद्धा पेंशन फॉर्म के संबंध में
नाम :- काशीराम
आयु– 73 वर्ष
जिला– गोंडा
समस्या- काशीराम जी के पोते आशीष जी ने कॉल करके बताया की उनके दादाजी के वृद्धा पेंशन फॉर्म के नाम में और आधार के नाम में अंतर है इसलिए kyc करते हुए उनका फॉर्म locked हो गया है जिसकी वजह से अब उनकी kyc नहीं हो पा रही है , दादाजी वृद्धावस्था मे होने की वजह से कहीं आने जाने में सक्षम नहीं है और आशीष जी इस समय बाहर हें वो चाहते थे की उनके दादाजी का वृद्धा पेंशन फॉर्म unlocked हो जाये और उनकी केवाईसी हो जाये I
कार्य योजना– FRO आशुतोष शुक्ला ने कार्य योजना बनायीं की वह काशीराम जी से सम्बंधित दस्तावेज लेकर जिला समाज कल्याण अधिकारी कार्यालय में सम्पर्क करेगा |
समस्या निस्तारण प्रक्रिया – F.R.O. आशुतोष शुक्ला ने काशीराम जी से आधार कार्ड और बैंक पासबूक की कॉपी लेकर जिला समाज कल्याण अधिकारी कार्यालय में संपर्क किया और वहाँ के जिला समाज कल्याण अधिकारी राजेश चौधरी जी को दस्तावेज़ देते हुये वृद्ध की समस्या से अवगत कराया I जिला समाज कल्याण अधिकारी ने क्लर्क को सहयोग करने हेतु निर्देशित किया I क्लर्क ने काशीराम जी का वृद्धा पेंशन फॉर्म unlocked करके उनका k.y.c. सफलतापूर्वक कर दिया I काशीराम जी ने FRO और एल्डर लाइन 14567 को बहुत धन्यवाद दिया..काशीराम जी ने हेल्पलाइन की बहुत सराहना की..और बहुत आशीर्वाद भी दिया उनका कहना था की हेल्पलाइन के माध्यम से उनकी बेहतर मदद हुई है I
Raebareli
कॉल अधिकारी का नाम- आदित्य वर्मा
विषय– Abuse
नाम :- राम प्रकाश त्रिवेदी
आयु– 60 वर्ष
जिला– रायबरेली
तहसील– बछरावां
समस्या- वरिष्ठ नागरिक राम प्रकाश त्रिवेदी जी ने हेल्पलाइन 1 4567 पर कॉल करके जानकारी दी कि उन्हें घर में खाने पीने की समस्या हो रही है और घर के लोग खाना नहीं देते हैं जिसके कारण वरिष्ठ नागरिक वृद्धा आश्रम जाना चाहते हैं भतीजी खाना नहीं दे रही है और वरिष्ठ नागरिक पैर से विकलांग है पर वाकर के सहारे चल लेते है हमने वरिष्ठ नागरिक राम प्रकाश त्रिवेदी
कार्य योजना-हमने वरिष्ठ नागरिक राम प्रकाश त्रिवेदी जी को कॉल किया वरिष्ठ नागरिक जी के परिवार से बात किया और ग्राम सभा के लोगों से बात किया प्रधान जी से बात किया और वरिष्ठ नागरिक रामप्रकाश त्रिवेदी जी की समस्या से अवगत कराया
समस्या निस्तारण प्रक्रिया –वरिष्ठ नागरिक राम प्रकाश त्रिवेदी जी ने बताया कि हम अब वृद्ध आश्रम नहीं आना चाहते वरिष्ठ नागरिक ने बताया कि हमारी समस्या का समाधान हो गया है आपके बात करने के बाद हमें खाने के लिए खाना पहनने के लिए कपड़े सब कुछ मिल रहा है अब हमें किसी प्रकार की कोई समस्या नहीं है अब वरिष्ठ नागरिक राम प्रकाश त्रिवेदी जी अब संतुष्ट हैं |
Outreach Activity
When it came to helping older people, the Elderline was an invaluable resource. A few examples of the project’s personnel going above and beyond to impact the lives of the elderly positively are provided below.
The Elder Line includes two essential parts: a connect centre with officers who can relate to senior citizens and comprehend their problems, and a robust field support that handles any “on the ground” interventions needed outside of the senior citizen’s requested service.
Assistance In Blanket Distribution
Mr. Arun Dubey (Age 63) called on the Elderline helpline number and described to the Call Officer that he wanted to distribute blankets to the elderly in the form of a charity on the auspicious day of Diwali. The Call Officer suggested the caller distribute the blankets in any nursing homes as there is a dire need for the essential commodities in those places. The Call Officer tried adding other Old Age homes on conference with the caller but could not. She then gave the numbers of the site to the caller, after which she informed about the same to the old age home. The Call Officer contacted the caller and the old age home the next day, where she confirmed that the blankets and the ration were distributed successfully. The caller seemed very happy and satisfied.
Vaccination Drive
Mr. Rajesh Kumar (Age 69) called the elderline helpline number and informed him that he wanted to get vaccinated and his wife, Mrs. Nirmala Singh(Age 66). But they were unable to do as they were too old to walk to the vaccination centre.
As the FRO, Mr. Durgesh Kumar, after acknowledging the issue, called the elderly and suggested that he arrange a car for the couple and take them to the nearest vaccination centre. Mr. Rajesh Kumar denied it as he was not even in the state to walk a step. Looking at the seriousness of the issue, the FRO immediately coordinated with the Nodal Officer, Mr. R.K Singh, and asked him to vaccinate the couple in their premises. The couple got vaccinated the next day, after which the FRO visited them. The caller seemed very happy with the services of the FRO as he complimented the Elderline for its services.
With Your Help, We are Making The World a Better Place
Elder Line 14567 is a national helpline established by the government of India in October 2021 to assist the elderly who are experiencing legal, financial, health, or social issues.
All Current Campaigns
Stakeholder Engagement
Uttar Pradesh was one of the first states to start the Elderline Project. The proactive approach of the UPICON (Uttar Pradesh Industrial Consultants Limited) lead team established the Elderline program. On May 17th, 2021, the board members launched the project. On this day, the phone number, 14567, was made public. Without the support and guidance of some of the most influential bodies, Elderline wouldn’t have been possible. These included MoSJE, Uttar Pradesh’s Department of Social Welfare, the TATA Trust, and UPICON—the project’s implementation agency. The project’s key stakeholders are all of the above-mentioned organizations.
The Elderline aims to provide aid and support to anybody over the age of sixty who needs it. The project’s primary objective is to develop a platform for the benefit of the elderly via collaborative efforts. It also aims to improve the lives of the elderly who require help and support. A thorough discussion of the project’s organizational structure is necessary since it is vital to the helpline’s success.